AVENTURES

*
Presento el jove Omai, de les illes de la Polinèsia, que va ser convidat pel capità Fourneaux a visitar Londres a bord del 'Resolution'.
*
Làmines com aquesta i llibres de viatges, com el del James Cook amb els vaixells 'Resolution' i 'Endeavour' van acompanyar la meva infantesa i adolescència. Són edicions en tela de Calpe l'any 1921. Speke amb el Diari del Descobriment de les Fonts del Nil. Bougainville amb el Viatge al Voltant del Món. Darwin amb el Viatge d'un Naturalista al Voltant del Món. Els tenia en col·lecció el meu avi i jo els seguia amb afany. Llegia de petita el que ara no llegiria, però no puc assegurar què faré, si ve al cas.
*
Aquests viatges del segle XVIII tenen un encant descriptiu que em seduïa. No m'entretenia en les precisions científiques, però sí en les aventures, i per alguna cosa es comença. James Cook anava seguint la petja de Bougainville, per confirmar o negar les afirmacions del primer. Es descobrien illes, s'exploraven mars, apareixien personatges amables o hostils. Els noms de Badia Fosca, Arxipèlag Perillós, etc., em feien viure els paisatges i les amenaces.
*
Es proveïa de porcs i de fruita, es feien regals als caps de tribu i el dibuixant W. Hedges prenia nota detallada de tot el que veia. Explica Cook que va demanar al cap de tribu Oreo que li rostís dos porcs a l'estil del país, per compartir un dinar amb els oficials i tripulants dels dos vaixells. Diu que en arribar a casa, el cap ja tenia la taula preparada, o sigui, que havien escampat per terra gran quantitat de fulles verdes i tothom s'havia d'asseure al voltant. Immediatament, diu Cook, un dels porcs va passar per sobre del seu cap (sic) per caure damunt les fulles, i tot seguit un altre; tots dos tan calents que no se'ls podia tocar. La taula era guarnida amb fruits de l'arbre del pa (artocarpus incisa), plàtans i cocos per beguda. Assegura Cook que mai havien menjat porc tan saborós i ben cuinat. Quan el banquet es va acabar i ells tornaven als seus vaixells, la gent del poble va córrer a aprofitar les engrunes. Hi ha infinitat de detalls curiosos, que m'agradava llegir.
*
No he estat aventurera i he viatjat força, però sense risc. Per això projecto l'afany d'aventura, que hi és, en aquells que l'havien fet o la podien fer i ens l'explicaven. Viatjaven els meus ulls i la meva imaginació gràcies a les explicacions pintoresques d'aquests personatges romàntics que, a més, eren excel·lents navegants i científics.
*
Per això m'ha agradat avui rescatar Omai de la foscor de la vitrina i oferir-li un viatge que ell no s'hauria pensat mai: el d'Internet.
***
"Viaje hacia el Polo Sur y alrededor del mundo". Cook (James) Calpe 1921