POLÍTICA AMB TOMÀQUET O A L'INREVÉS

POLÍTICA AMB TOMÀQUET

O A L’INREVÉS
*
20-9-13
*
Últim dia d’estiu i encara es crema el bosc a Tivissa; mala negada / o / malviatge al món dolent, per dir dues exclamacions amb ràbia.
De la tardor ja en parlaré. Aquests dies  de maduració ens porta el vermell encès de la piracanta als jardins i de la confitura de tomàquet a les cases. La veïna me n’ha obsequiat dos potets per combinar amb formatge, anxova, o el que calgui i agradi.
Baixem a l’agrobotiga d’Alcover i veiem una caixa que anuncia: “tomaca de l’albercoc d’Alcover”. Pregunto i em responen que d’aquesta tomaca també se’n diu del banac. Entesos. Consulto algun document i per a la meva confusió trobo que se’n diu del banac i del Benach. Sé que a Montroig en diuen tomaca de la banaca. En aquest curt trajecte, el banac s’ha transvestit i s’ha tornat banaca, i ho deixo aquí perquè Benacha no em lliga tant. M’aclareix encara un entès, que d’aquest tomàquet també se’n diu ‘del cul cagat’ per la senzilla raó que és delicat i sempre es comença a tocar (en el sentit de fer malbé, no malpenseu) pel cul.
Si un simple tomàquet comporta aquesta complexitat, ¿com és que, humils mortals com som i de curta vida, pretenem entendre les varietats polítiques i tot els seus camuflatges?
                                                             *
Piracanta i confitura de tomàquet / tomaca.

5 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

Alguna cosa així deien a El que resta del dia, que la gent no hi entén en política. Però jo trobo que els independentistes hi entenen molt.

Carme Rosanas ha dit...

M'ha encantat trobar la piracanta, que he vist molts cops i no coneixia el nom.

Ja en sé una més, gràcies!!!

Tot això dels tomàquets, em sembla com tu dius ben complex.. quants noms per una sola coseta vermella...

:D

kalamar ha dit...

una delícia d'apunt, Olga, i bona tardor.

M. Roser ha dit...

Jo no se pas quina és aquesta varietat, però penso que si el tomàquet és bo, tan li fa el cognom que tingui, potser ho podríem utilitzar com a metàfora...
Bon capvespre, Olga.

Relatus ha dit...

Tot és tant complex, si ho pensem bé...