BANY ROMÀ

BANY ROMÀ
*
5-4-15
*
Aquesta banyera romana custodia per dos lleons presideix el baptisteri fosc i solemne de la catedral de Tarragona. Primera capella a la dreta. ¿Quin romà prenia aigües perfumades i olis d’olor en aquesta banyera? El seu nom no el sé, però el meu sí: vitralls i lleonets són testimonis que em van batejar aquí i em van dir Olga Elena Maria.
          A la placa frontal es pot llegir: “Nisi quis renait fuerit ex acqua et Spiritu Sancto non potest intruire in regnum Dei”. Aquest temps de Pasqua/primavera és símbol de fecunditat de persones i terra, vides noves, renaixements, alegria del viure, foc nou, saba vigorosa, vegetació  que esclata, aigua d’abril que els refranys demanen.
          Qui no segueixi doctrina no queda pas exclòs d’aquest regne que sembla sectari sense ser-ho: la vida és per a tothom, com l’aigua que fa bona la collita. Espero que els angoixats també trobin un nou alè quan els acariciï el sol d’aquesta primavera.
          *
          Fotografia de Vicenç Roca

          

13 comentaris:

Teresa Costa-Gramunt ha dit...

Abans es posaven tres noms de bateig, sí, jo també els tinc:
Teresa, Àngels i Núria.
Bona Pasqua, estimada Olga!

xavier pujol ha dit...

A mi també em batejaren amb tres noms. Com que dos d'ells són compostos, sense ser noble tinc 5 noms:
Francesc Xavier, Josep Maria i Ricard.

Olga, cullo la darrera frase del teu escrit. Que el nou alè ens renovi, i quedin lluny les angoixes.
Vida,que reneixi la vida!

Carme Rosanas ha dit...

Jo també tinc tres noms i dos d'ells compostos...

Que la primavera ens dugui vida i il·lusions...

Unknown ha dit...

Jo em dic Glòria, Judit i Josefina, ja veie.
He vist les banyeres de les termes romanes de Caldes de Malavella, he vist la de Badalona i en dec haver vist força més però tan impactan com Les Termes de Caracalla, cap. Allò és un parc temàtic.
Una abraçada, Olga!

fanal blau ha dit...

La primavera fa renéixer.
Jo també els tinc:
Marta, Francesca i Montserrat.
Tots tres teus, m'agraden també molt.
Bon dilluns, Olga.

Anònim ha dit...

Tots els símbols tenen diverses lectures perquè beuen de la tradició acumulada amb els anys. Tant si la busquem en el relat de la fugida d'Egipte, en la mort i la resurrecció, en un ou o en l'esclat de les flors, la vida sempre reneix.

M'havia de dir Ezequiel, però la prudència i les obligacions van deixar registrats els tres noms preceptius: Enric, Pere i Andreu.

Helena Bonals ha dit...

El sol toca per tothom, rics i pobres, bons i dolents.

Joan Josep Tamburini ha dit...

A mi em van posar Joan, Josep, Jesús. El capellà, com era a Córdova i allà no tenen aquest costum va dir: Doncs jo l'hi poso un altre. I em va posar Rafel que és el patró de Córdova. Així que jo tinc quatre noms.

...iescaig ha dit...

Olga Elena Maria: millor tres que un
a mi em van triar els noms de Matilde per l'àvia paterna, Mª Àngels per l'altra avia, i Ramona perquè vaig néixer l'endemà del dia de Sant Ramon, l'1 de setembre.

celebro els símbols de fecunditat, la primavera, l'esclat de vida que és per a tothom, almenys això sí; i també l'aigua, apaaa, ;)

fortes abraçades per a tu, i música i gratitud

Josep Gironès Descarrega ha dit...

Per aquest temps primaveral era quan naixien els fills dels pastors, encarregats després del retorn transhumant, que esdevenia abans de la festivitat de Sant Miquel. I molts pagesos també seguien aquest ritme del calendari.

EL PARVULARI DEL RIBATALLADA ha dit...

Hola Olga, amb el sol de la primavera els nens i nenes de la classe dels Bastoners de l'Escola Ribatallada de Sabadell comencem a treballar les paraules boniques amb els teus poemes.
Ens agradaria poder escriure't alguna missatge per explicar-te com ens va la feina.Et va bé?

Relatus ha dit...

Pel que tinc entès és bastant difícil que ens n'excloguin. Jo crec que tb tinc 3 noms, que devien ser els de les àvies.

Anònim ha dit...

Quina alegria per a mi, que sóc sabadellenca d'adopció, saber que hi ha una escola de Sabadell que "treballa les paraules boniques amb els teus poemes".
Felicitats Olga!
Jacqueline